Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024
Wydawnictwa zwarte:
12 ważnych opowieści: polscy autorzy o wartościach dla dzieci / il. Elżbieta Kidacka ; [red. Agata Mikołajczak-Bąk]. - Poznań: Publicat, cop. 2014. (BW 171322)
Aksjologia w kształceniu pedagogów / pod red. Nauk. Janiny Kostkiewicz. - Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2008. (BW 161059)
Animacja kulturalna środowisk lokalnych jako sposób ochrony, promowania i wzbogacania dziedzictwa i wzbogacania dziedzictwa kulturowego regionu Puszczy Białowieskiej / Alicja Joanna Siegień-Matyjewicz// W: Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego. - Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek; Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 2016. - S. 320-340. (BW 175173)
By czas nie zaćmił i niepamięć...: scenariusze zajęć z dziedzictwa kulturowego w regionie: materiały metodyczne dla nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów / pod red. Jerzego Kuźmiuka; Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Białymstoku. Białystok: Wydawnictwo ODN, 2000. (BW 147360)
Dobro i zło w wychowaniu dziecka. T. 1, Ku dobru. - Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2017. (BW 175747) Dobro i zło w wychowaniu dziecka. T. 2, Przeciw złu. - Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2017. (BW 175748)
Dziedzictwo kulturowe jako wartość: implikacje do kształcenia pedagogów w szkole wyższej / Joanna Torowska // W: Aksjologia w kształceniu pedagogów. - Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2008, S. 239-249 (BW 161059)
Dziedzictwo kulturowe podstawą edukacji / Edyta Wolter // W: Edukacja i praca człowieka implikacjami dla pedagogiki pracy i pedagogiki społecznej. - Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2015. - S. 35-44. (BW 173804)
Dziedzictwo kulturowo-historyczne regionu: pedagogika międzykulturowa i regionalna - aspekty dydaktyczne / redakcja naukowa Marzena Chrost. Kraków: Akademia Ignatianum: Wydawnictwo WAM, 2013. (BW 176707)
Dziedzictwo średniowiecza: mity i rzeczywistość / Henryk Samsonowicz. -Wrocław [etc.]: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo, 2009. (BW 163095)
Dzieci aktywne w społeczności: scenariusze projektów edukacyjnych rozwijających kompetencje społeczne i obywatelskie oraz umiejętność uczenia się w kl. 4-6 SP / [red. prowadząca Elżbieta Tołwińska-Królikowska]. Warszawa: Federacja Inicjatyw Oświatowych, 2013. (BW 170762)
Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości / Jerzy Nikitorowicz. -Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls"; Białystok: Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2017. (BW 175754)
Flirty tradycji z popkulturą: dziedzictwo kulturowe w późnej nowoczesności / Elżbieta Nieroba, Anna Czerner i Marek S. Szczepański. -Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2010. (BW 166377)
Kultura, naród, trwanie: dzieje kultury polskiej od zarania do 1989 roku / Maria Bogucka. Warszawa: Wydawnictwo Trio, 2008. (BC 94(438) / 162442)
Kulturowe aspekty integracji europejskiej / Franciszek Gołembski. - Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008. (BW 161095)
Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego: społeczno-kulturowe wymiary przekazu / pod red. Jerzego Nikitorowicza, Jerzego Halickiego, Jolanty Muszyńskiej. - Białystok: "Trans Humana", 2003 (BC 316 / 153534)
O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym / Katarzyna Olbrycht. - Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010 (BW 162795)
Podstawowe pojęcia filozoficzne. 1, Filozofia, język, poznanie, prawda, byt, dobro / Rafael Ferber. - Kraków: Wydawnictwo WAM, 2008. (BW 160973)
Prima via: wstępna nauka języka łacińskiego / Aleksandra Krajczyk, Dorota Kubica. - Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2008. (BW 170538)
Prawda jako zasada wychowania: podstawy pedagogii personalistycznej w nawiązaniu do myśli Karola Wojtyły - Jana Pawła II / Witold Starnawski. - Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2008. (BW 163363)
Reforma oświaty w Polsce a edukacja klasyczna / Mieczysław Ryba // W: Szkoła: edukacja i wychowanie / red. Adam Balicki, Tadeusz Guz, Wojciech Lis. - S. 201-212. (BW 167288)
Scenariusze lekcji wychowawczych dla nauczycieli i wychowawców w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych / Maria Gudro-Chomicka. -Warszawa: Difin, 2017. (BW 175269)
Tabella : łacina bez trudu / Krystyna Kreyser. - Warszawa : "Wiedza Powszechna" 2006. (BW 158166)
Tajemnice i inne historie: scenariusze zajęć wspierające pracę nauczyciela etyki w klasach 0-IV / Jadwiga Hockuba. -Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2017. (BW 175032)
Troska o rozwój dziecka jako realizacja dobra wspólnego / Urszula Miernik// W: Opieka jako kategoria wychowawcza: metody i formy stymulacji dzieci i młodzieży w rodzinie i środowisku lokalnym. - Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016. - S. 70-85. (BW 175038)
Uczeń w świecie wartości / Małgorzata Karwatowska. - Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu marii Curie-Skłodowskiej, 2010. (BW 165571)
Wielka księga wartości: opowiadania o szczerości, tolerancji i innych ważnych sprawach / Teresa Blanch, Anna Gasol ; ilustracje Valenti Gubianas ; przełożyła Marta Szafrańska-Brandt. - Warszawa: Wydawnictwo "Nasza Księgarnia", 2018. (BW 176323)
Współczesna edukacja: wielopłaszczyznowość zadań / redakcja naukowa Joanna Skibska i Justyna Wojciechowska. -Kraków: Wydawnictwo LIBRON - Filip Lohner, 2016. (BW 175083)
Wokół udanych inicjatyw edukacyjnych / pod red. Aleksandra Nalaskowskiego i Beaty Przyborowskiej. - Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012. (BW 168878)
Wielokulturowe województwo podlaskie w Unii Europejskiej: podręcznik dla nauczycieli / pod red. nauk. Iwony Wrońskiej i Małgorzaty Rusiłowicz. Białystok: Wydawnictwo Fundacji Prawo i Partnerstwo, 2012. (BW 172054, 172055)
Z dziejów polskiej kultury i oświaty od średniowiecza do początków XX wieku / pod red. nauk. Krzysztofa Jakubiaka, Tomasza Maliszewskiego. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2010. (BW 166905)
Artykuły z czasopism:
Cyfrowe zasoby kultury / Eryk Chilmon // IT w Edukacji. - 2017, nr 6, s. 64-66
(Dla)czego warto uczyć o Bizancjum w polskiej szkole? / Andrzej Kompa // Wiadomości Historyczne. - 2020, nr 6, s. 4-9
Drogi i bezdroża nauczania języka łacińskiego w latach 1945-2021 / Janusz Ryba // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 5-13
Edukacja klasyczna - dylematy i prognozy / Jan Tomkowski //Meritum. - 2022, nr 2, s. 2-7
Inspiracje klasyczne i wartości ponadczasowe w "Konstytucji dla Europy" Wojciecha Bogumiła Jastrzębowskiego / Ryszard Piotrowski // Meritum. - 2022, nr 2, s. 34-37
Jak uczyć o wartościach / Jacek Królikowski // Dyrektor Szkoły. - 2018, nr 6, s. 23-27
Język łaciński na lekcjach języków obcych nowożytnych / Katarzyna Ciszewska // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 3, s. 87-96
Lubię się dzielić dobrem: scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klas II i III /Małgorzata Sasin// Wychowawca. - 2023, nr 2, s. 27
Metoda zabawowo-klasyczna a zdrowotne walory lekcji w plenerze / Adam Jurczak, Robert Makuch // Meritum. - 2022, nr 2, s. 18-26
O wartościach w procesie edukacyjnym / Justyna Fiedorczuk // Edukacja i Dialog. - 2010, nr 1-2, s. 78-81
Piękno proporcji i harmonii. "Człowiek witruwiański" Leonardo da Vinci / Tadeusz Banowski // Meritum. - 2022, nr 2, s. 58-63
Prawda, dobro i piękno, czyli słów kilka o wychowaniu do wartości w przedszkolu / Ewa Osiecka // Meritum. - 2022, nr 2, s. 49-57
Prawdziwe wartości w życiu człowieka - scenariusz zajęć / Agnieszka Graczyk. // Biblioteka w Szkole. - 2019, nr 2, s. 28-30
Rola filmu w wychowaniu do wartości. Edukacja filmowa w pracy wychowawcy klasy / Anna Równy // Meritum. - 2020, nr 3, s. 55-62
Personalistyczne przesłanki edukacji aksjologicznej czyli jak i po co nauczać o wartościach / Monika Deja // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2018, nr 7, s. 3-15
Szkoła do naprawy: wartości jako wymiary codziennego uczenia się / Józefa Bałachowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2019, nr 8, s. 3-16
Trivium - metoda klasyczna we współczesnej edukacji / Anna Klimowicz // Meritum. - 2022, nr 2, s. 10-17
Uczniowie dobroczynni / Tomasz Kozłowski// Dyrektor Szkoły. - 2017, nr 12, s. 72-74
Uczniowska moralność/ Natalia Skipietrow // Dyrektor Szkoły. - 2016, nr 7, s. 77-79