Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie  u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. 

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

 Materiały dostępne w Bibliotece Pedagogicznej Cen w Białymstoku 

Książki 

  1. Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej / Joanna Kruk-Lasocka .- Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2012 (BW 168814) 
  2. Miej lepszy dzień / Alex George ; ilustracje The Boy Fitz Hammond ; przekład Michał Jóźwiak.- Kraków : Insignis Media, 2023 (BW 180714) 
  3. Moc twojej wrażliwości: dla osób emocjonalnych, empatycznych i wysoko wrażliwych.-  Łódź: Feeria Wydawnictwo, 2022 (BW 180717) 
  4. Nastolatek potrzebuje wsparcia : zrozum swoje dziecko i bądź po jego stronie /  Agnieszka Kozak, Robert Bielecki, Marcin  Rzeczkowski ;  [ilustracje: Joanna Celusta].- Gliwice : Sensus,  2023 (BW 180576) 
  5. Nastolatki na zakręcie : jak wspierać zdrowie w głowie młodych ludzi? : poradnik dla rodziców i opiekunów / redakcja Edyta Żmuda, Katarzyna Waszyńska (BW 180823) 
  6. Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej / Iwona Chrzanowska.- 2019, Warszawa :  PWN (BW 178225) 
  7. Potrzeby emocjonalne dziecka: jak uniknąć rodzicielskich błędów, aby wychować emocjonalnie zdrowe, szczęśliwe dziecko / John Philip Louis, Karen McDonald Louis ;  przekład: Agnieszka Cioch.-  Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 2024 (BW 180920) 
  8. Psychologia edukacyjna / redakcja naukowa Dorota Bednarek, współpraca Hanna Bednarek.- Warszawa : PWN, (BW 180921) 
  9. Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej :  strategie nauczania poparte badaniami / David  Mitchell  ;  przekład Juliusz Okuniewski  .- Gdańsk : Harmonia Universalis, 2016  (BW 174701) 
  10. Szramy : jak psychosystem niszczy nasze dzieci / Witold Bereś, Janusz Schwertner.-  Warszawa : Wielka Litera,  2020  (BW 178358) 
  11. Wrażliwość daje siłę : poradnik dla empatów i osób wysoko wrażliwych / Anita Moorjani ; [tłumaczenie: Kamila Knockenhauer].- Białystok : Studio Astropsychologii, 2022 (BW 179715) 
  12. Zagubieni w szkole : jak odkryć źródła szkolnych trudności dziecka i pomóc mu je przezwyciężyć / dr Ross W. Greene ; [przekład: Jowita Maksymowicz-Hamann].- Warszawa : Mamania, 2019 (BW 179110) 

 Artykuły z czasopism 

  1. Aromaterapia: jak wspierać dzieci w rozwoju i dbać o ich zdrowie w przedszkolu / Dariusz Cwajda // Bliżej Przedszkola.- 2018, nr 6, s. 11-13 
  2. Co dzieciom daje moc? : profilaktyka krzywdzenia dzieci / Marek Michalak ; rozmowę przeprowadziła Dominika Kuna //  Niebieska Linia. - 2023, nr 1, s. 29-32 
  3. Czas pandemii - skutki izolacji dzieci i młodzieży / Marek Michalak // Niebieska Linia. - 2022, nr 1, s. 14-19 
  4. Holistyczne podejście do ochrony zdrowia psycgicznego w szkole / Adrianna Kloskowska // Głos Pedagogiczny . - 2020 nr 10, s. 23-26 
  5. Hygge : koncepcja i wpływ na dobrostan społeczny i emocjonalny / Katarzyna Bocheńska-Włostowska // Remedium. - 2023, nr 7-8, s. 2-4  
  6. Jak zacząć dbać o siebie? : propozycje technik do wykorzystania / Magdalena Pytel // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2022, nr 3, s. 28-34 
  7. Jak budować współpracę między instytucjami, aby efektywnie pomagać podopiecznym? : okiem terapeuty środowiskowego / Anna Szunejko-Kot.- Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2022, nr 5 (27), s. 53-58 
  8. Jak nauczyć dzieci radzenia sobie z porażkami? / Katarzyna Kamińska-Holc // Głos Pedagogiczny 2021, nr 11, s. 54-58 
  9. Jak przed wakacjami zadbać o dzieci? : scenariusz spotkania z rodzicami / Tomasz Garstka // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 72-74 
  10. Jak przygotować środowisko szkolne i klasowe do pracy ze zróżnicowanym zespołem uczniów /  Monika Gołubiew-Konieczna // Głos Pedagogiczny .- 
  11. 2022, nr 10, s. 23-27 
  12. Jak zacząć dbać o siebie?: propozycje technik do wykorzystania / Magdalena Pytel // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. -  2022, nr 3, s. 28-34 
  13. Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży / Wiktoria Sudoł // Remedium. -  2023, nr 7-8, s. 41-43  
  14. Kształtowanie odporności psychicznej dzieci i młodzieży w obliczu tendencji współczesności, stanowiących czynniki ryzyka dla zdrowia psychospołecznego / Patrycja Curyło-Sikora (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie) // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 6, s. 3-19 
  15. Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży / Wiktoria Sudoł // Remedium. - 2023, nr 7-8, s. 41-43 
  16. Moc i niemoc pedagoga szkolnego w zakresie opieki nad dzieckiem z rodziny patologicznej / Daria Becker-Pestka // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2016, nr 9, s. 42-48 
  17. Najczęstsze zaburzenia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży / Łoskot, Małgorzata // Głos Pedagogiczny. - 2020, nr 12 2020/01 2021, s. 28-31 
  18. Nowy model ochrony zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży // Głos Pedagogiczny. - 2020, nr 11, s. 21-23 
  19. Ocena efektywnego wsparcia udzielanego w ramach edukacji włączającej /  Łukasz  Franków .- 2023, Głos Pedagogiczny 3, nr 2-3, s. 25-28 
  20. O potrzebie kształtowania wrażliwości międzykulturowej u dzieci w wieku wczesnoszkolnym /  Anna Młynarczuk // Edukacja dziecka. - Białystok 2010. -  S. 375-382 
  21. Pod jednym dachem / Adam Krasnosielski ; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie// Psychologia w Szkole.2015, nr 3, s. 101-106   
  22. Psychologia pozytywna i jej wykorzystanie w edukacji / Dorota Pilna // Geografia w Szkole. - 2023, nr 1, s. 28-29 
  23. Przełamać tabu. Zaburzenia psychotyczne / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny . - 2018, nr 5, s. 42-45 
  24. "Przyjemne z pożytecznym", : czyli postrzeganie zabawy jako elementu kształtującego kompetencje emocjonalno-społeczne i podnoszącego poziom dobrostanu psychicznego dziecka / Monika Kalinowska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2023, nr 9-10, s. 30-35 
  25. Reforma edukacji włączającej // Bugdalski  Bogdan.- 2021,  Dyrektor Szkoły nr 7, s. 10-14 
  26. Samorozwój jako źródło dobrostanu / Adriana Kloskowska // Głos Pedagogiczny.-2021, nr 6, s. 24-29 
  27. Sceny z życia nastolatków w kontekście ich dobrostanu / Joanna Kołodziejczyk // Remedium. - 2023, nr 10, s. 9-12  
  28. Self-care - jak nauczyć się dawać sobie, a dzięki temu także innym? / Marta Młyńska // Polonistyka. - 2023, nr 1, s. 32-35 
  29. Sfera psychiczna elementem zdrowia: jak dbać o zdrowie psychiczne / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny. - 2015, nr 2, s. 17-20 
  30. Uwarunkowania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka z ADHD w środowisku szkolnym / Natalia Kajka (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II) // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2017, nr 2, s. 11-17 
  31. Wspieranie rezyliencji u dzieci i nastolatków / Marta Komorowska // Remedium. - 2020, nr 6, s. 16-17 
  32. Współpraca nauczycieli oraz nauczycieli specjalistów w kontekście efektywności edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Marzenna Zaorska (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)  // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. -  2022, nr 5, s. 66-76 
  33. W świetlicy integracyjnej / Barbara Brzozowiec // Świetlica w Szkole. - 2009, nr 3, s. 28 
  34. Zaburzenia lękowe u dziecka a specyfika okresu dojrzewania /  Piotr  Halkiewicz // Psychologia w Praktyce. -  2020, nr 5, s. 57-62 Zagubione dobro dziecka / Dorota Dziamska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2021, nr 7, s. 64-66 
  35. Zagubione dobro dziecka / Dorota Dziamska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2021, nr 7, s. 64-66 
  36. Zrozumieć i wspierać ucznia wysoko wrażliwego /Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. -  2021, nr 4, s. 22-25 
  37. Znaczenie ruchu dla zdrowia psychicznego i fizycznego dziec : propozycje ćwiczeń i zabaw na każdy dzień / Kapuścińska-Kozakiewicz, Justyna // Życie Szkoły 2022, nr 10, s. 10-13 

 Materiały pomocnicze, scenariusze zajęć 

  1.  Jak przed wakacjami zadbać o dzieci? : scenariusz spotkania z rodzicami / Tomasz Garstka // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 72-74 
  2. Jak zacząć dbać o siebie? : propozycje technik do wykorzystania / Magdalena Pytel // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2022, nr 3, s. 28-34 

  Materiały w wersji cyfrowej   

  1. Dziecko- trauma, wsparcie i rozwój. Drogowskaz / Urszula Bartnikowska, Hanna Dufner.- FNCE, 2021 - https://libra.ibuk.pl/reader/dziecko--trauma-wsparcie-i-rozwoj-drogowskaz-urszula-bartnikowska-hanna-259865 
  2.  Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży / red. Iwona Grzegorzewska,Lidia Cierpiałkowska,Agata Borkowska, Lidia Cierpiałkowska, Agata Borkowska.-, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020  - https://libra.ibuk.pl/reader/psychologia-kliniczna-dzieci-i-mlodziezy-iwona-grzegorzewska-lidia-217902 
  3. Psychologia wychowania. Wybrane problemy / Hanna Liberska, Janusz Trempała.- Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020 - https://libra.ibuk.pl/reader/psychologia-wychowania-wybrane-problemy-hanna-liberska-janusz-233724 
  4.  Rodzeństwo. Znaczenie relacji z braćmi i siostrami dla naszego rozwoju i dobrostanu / Naomi White, Claire Hughes, red. Marta Białecka-Pikul.- Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021   - https://libra.ibuk.pl/reader/rodzenstwo-znaczenie-relacji-z-bracmi-i-siostrami-dla-naszego-rozwoju-naomi-white-claire-hughes-248821 
  5.  Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym /  Agnieszka Jaros, Renata Szczepanik // Łódź :  Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016    - https://libra.ibuk.pl/reader/techniki-socjoterapeutyczne-w-pracy-z-dzieckiem-agresywnym-agnieszka-jaros-renata-158022 
  6.  W gabinecie lekarza specjalisty. Psychiatria. Postępowanie w wybranych zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży / red. Barbara Remberk.-  Warszawa : PZWL Wydawnictwo Lekarski, 2022 - https://libra.ibuk.pl/reader/w-gabinecie-lekarza-specjalisty-psychiatria-postepowanie-w-wybranych-barbara-remberk-266072 
     Zdrowie psychiczne. Współczesne zagrożenia i możliwości wzmacniania / red. Ewa Wilczek-Rużyczka,Magdalena Kwak, Magdalena Kwak, 2022 - https://libra.ibuk.pl/reader/zdrowie-psychiczne-wspolczesne-zagrozenia-i-mozliwosci-wzmacniania-ewa-wilczek-ruzyczka-260482 

 

                                                                             Oprac. Ewa Harasimik