Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025
Wykaz literatury dostępnej w zbiorach Biblioteki Pedagogicznej CEN w Białymstoku.
Książki:
Doświadczenie pobytu w Polsce w narracjach zagranicznych studentów / Emilia Wąsikiewicz-Firlej, Anna Szczepaniak-Kozak, Hadrian Lankiewicz. - Warszawa : Wydawnictwo FRSE, 2022. (BW 181063)
Dwujęzyczność, wielojęzyczność i wielokulturowość : edukacja i globalizacja / redakcja naukowa: Kamila Kuros-Kowalska, Iwona Loewe, Natalia Moćko. - Gliwice ; Niezdrowice : Komlogo Piotr Gruba, 2017. (BW 176015)
Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego / Przemysław E. Gębal, Władysław T. Miodunka. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020. (BW 178681)
Dziecko w przestrzeniach języka : wybrane konteksty teoretyczne, wybrane perspektywy praktyczne / redakcja naukowa Kinga Kuszak. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2018. (BW 176289)
Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju / Aneta Rogalska-Marasińska. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017. (BW 175418)
Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości / Jerzy Nikitorowicz. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls" ; Białystok : Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2017. (BW 175754)
Fonetyka : polski w praktyce / Joanna Stanek. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Glossa, Szkoła Języka Polskiego, 2020. (BW 178099)
Język polski? Chcę i mogę! : podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego. Cz. 1 / Edyta Gałat, Beata Sałęga-Bielowicz. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", 2018. (BW 180222)
Język polski? Chcę i mogę! : zeszyt ćwiczeń. Cz. 1 / Edyta Gałat, Beata Sałęga-Bielowicz. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", 2018. (BW 180224)
Język polski? Chcę i mogę! : podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego. Cz. 2 / Edyta Gałat, Beata Sałęga-Bielowicz. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", 2019. (BW 180223)
Język polski? Chcę i mogę! : zeszyt ćwiczeń. Cz. 2 / Edyta Gałat, Beata Sałęga-Bielowicz. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", 2019. (BW 180225)
Kreowanie tożsamości dziecka : wyzwania edukacji międzykulturowej / Jerzy Nikitorowicz. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. (BW 153103)
Logopedia międzykulturowa / redakcja naukowa: Ewa Czaplewska. - Wydanie I. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018. (BW 175871)
Młodzież w społeczeństwie wielokulturowym : od małej ojczyzny do globalnego świata / red. nauk. Daniel Wiśniewski. - Warszawa : Difin, 2015. (BW 173194)
mTalent Nauka polskiego jako obcego: przewodnik metodyczny / Aleksandra Dobke, Agnieszka Litwa-Kozłowska. – Gdańsk : Learnetic, cop. 2023. (ZS DT 991)
Polish : for foreigners / [Marta Mijakowska-Johnson]. - Warszawa : Wydawnictwo Edgard, 2010. (ZS DT 923)
Polski krok po kroku : junior : seria podręczników do nauki języka polskiego jako obcego 1 / Iwona Stempek, Paulina Kuc, Małgorzata Grudzień. - Kraków : Polish-courses.com, 2015. (BW 179351)
Polski krok po kroku : junior : seria podręczników do nauki języka polskiego jako obcego 1 : zeszyt ćwiczeń / Iwona Stempek, Paulina Kuc, Małgorzata Grudzień. - Kraków : Polish-courses.com, 2016. (BW 179358)
Polski krok po kroku : junior : seria podręczników do nauki języka polskiego jako obcego : podręcznik nauczyciela. 1 / Paulina Kuc, Iwona Stempek. - Kraków : Glossa, Polish Language School - Polish-courses.com, 2018. (BW 179359)
Równe traktowanie w szkole wielokulturowej - potrzeby, działania i przykłady rozwiązań instytucjonalnych / pod redakcją Katarzyny Kubin, dr Ewy Pogorzały ; publikacja przygotowana przez: Fundacja na Rzecz Różnorodności Społecznej (FRS). - [Warszawa] : [Fundacja na Rzecz Różnorodności Społecznej (FRS)], [copyright 2015]. (BW 177805)
Warszawa dla początkujących, czyli Sensoryczny kurs dla młodych przewodników z elementami historii, kultury i języka polskiego jako obcego = Warsaw for beginners, a Sensory course for young guides with elements of history, culture and Polish as a foregin language = Varšava dlâ načinaûŝih - sensornyj kurs dlâ molodyh gidov s èlementami istorii, kulʹtury i polʹskogo âzyka kak inostrannogo / Katarzyna Žák-Caplot ; autorki ćwiczeń Grażyna Deneka, Katarzyna Žák-Caplot. - Warszawa : Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji : przy współpracy z Muzeum Warszawy, 2021. (BW 180080)
Artykuły z czasopism:
"Cześć! Jestem Tom", czyli nauka mówienia w języku polskim dla obcokrajowców. Propozycja lekcji dla początkujących / Patrycja Kubicha// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 49-66
Czy tak bardzo inne? : o zdalnym nauczaniu polskiej gramatyki w grupach wschodniosłowiańskich / Dominika Izdebska-Długosz// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 71-83
Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji / Beata Katarzyna Jędryka// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 29-42
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji / Dominika Bucko, Anna Mikulska// Języki Obce w Szkole. - 2019, nr 4, s. 43-48
Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk// Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 5, s. 6-11
Egzamin certyfikowany z języka polskiego jako obcego na poziomie B1: analiza materiałów przygotowawczych / Małgorzata Banach// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 45-54
Integracja dzieci przybywających z Ukrainy : zbiór dobrych praktyk ułatwiający integrację w szkole / Anna Tracz-Molasy //Monitor Dyrektora Szkoły. - 2022, nr 4, s. 54-58
"Jak ci minęły wakacje?", czyli propozycja lekcji swobodnej wypowiedzi ustnej w języku polskim dla obcokrajowców. Poziom średnio zaawansowany / Patrycja Kubicha// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 85-101
Komunikacja ukierunkowana na ucznia - formy sprzyjające rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej / Monika Żelazna// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 103-111
Młodzi, gniewni, radykalni u wrót szkoły : inspiracje dla pracy pedagogicznej w wielokulturowej rzeczywistości / Marzanna Pogorzelska (Uniwersytet Opolski)// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2017, nr 6, s. 36-43
Na ratunek (wy)mowie / Aleksandra Stolarczyk// Remedium. - 2022, nr 3, s. 11-14
Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej - sieci współpracy i samokształcenia / Dominika Izdebska-Długosz// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 7-22
Nauka języka polskiego jako obcego / Dorota Janczak// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 9, s. 42-44
Nauka języka polskiego jako obcego / Mirosława Suchocka// Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 2, s. 82-85
Nowoczesne metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole ponadpodstawowej / Anita Skóra// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 53-67
Podcast w nauczaniu JPJO / Jan Oko// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 41-52
Podejście naturalne i TPR w praktyce nauczania JPJO / Jan Oko// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 35-48
"Polski krok po kroku" jako źródło zadań rozwijających świadomość językową związaną z przymiotnikami / Piotr Raczyński// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 79-92
Popkultura i media społecznościowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Katarzyna Furmaniak, Adrianna Olkowska// Języki Obce w Szkole. - 2019, nr 4, s. 67-71
Praca z dziećmi cudzoziemskimi w polskiej szkole : metody działania i własne doświadczenia / Alina Szulgan Alina //Języki Obce w Szkole. -2019, nr 4, s. 55-59
Przygotowanie uczniów do funkcjonowania w środowisku zróżnicowanym kulturowo / Aneta Sylwia Baranowska// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2018, nr 9, s. 14-22
Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak// Monitor Dyrektora Szkoły. - 2022, nr 4, s. 6-11
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej. Propozycja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na poziomie A1/A2 / Żelazna Monika// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 67-77
Rzadko nauczany język sąsiada / Swietłana Romaniuk, Marta Saniewska //Języki Obce w Szkole. - 2014, nr 4, s. 43-47
Scenariusz: Uczeń z doświadczeniem migracji - blaski i cienie życia na obczyźnie / Aleksandra Stolarczyk, Ivanna Bachynska// Remedium. - 2022, nr 12, s. 14-17
Sieć Organizacji Społecznych Wspólna Szkoła / Karolina Prus-Wierzbicka// Wczesna Edukacja. - 2022, nr 4, s. 28-31
Spotkania z kulturą polską na dodatkowych lekcjach języka polskiego dla uczniów powracających z emigracji / Katarzyna Stankiewicz, Anna Żurek// Języki Obce w Szkole. - 2019, nr 4, s. 11-17
Testowanie rozumienia tekstu pisanego w środowisku cyfrowym : na przykładzie języka polskiego jako obcego / Dominika Bucko// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 3, s. 37-44
Uczeń migrujący w polskiej szkole / Iwona Jóźwiak// Wiadomości Historyczne.- 2022, nr 3, s. 37-40
Uczeń reemigrant w polskiej szkole - teoria a praktyka : studium przypadku / Anna Peza, Grażyna Przechodzka// Języki Obce w Szkole. - 2019, nr 4, s. 19-26
Uczeń wschodniosłowiański w polskiej szkole jako wyzwanie glottodydaktyczne / Dominika Izdebska// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 113-128
W 90 minut dookoła języka polskiego / Izabela Czerniejewska, Julia Karczewska// Języki Obce w Szkole. - 2019, nr 4, s. 73-77
W obecnej sytuacji ważna jest otwartość na słuchanie dzieci, które mówią o swoich uczuciach i emocjach / z dr Barbarą Czardybon rozmawiał Tadeusz Pulcyn //Remedium. - 2022, nr 3, s. 5—7
Wątek kultury ludowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Alicja Trukszyn// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 23-40
Wykorzystanie multimedialnych kart pracy w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Mateusz Wysocki// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 73-85