Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023
Książki:
100 pomysłów dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych : wspomaganie uczniów z autyzmem / Claire Bullock ; [przekład Karol Jaroszewski]. - Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia - Wydawnictwo Harmonia, 2018. (BW 176816)
Agresja w szkole / redakcja naukowa Maria Libiszowska-Żółtkowska, Krystyna Ostrowska. - Wydanie 2. - Warszawa : Difin, 2019. (BW 177197)
ADHD/ADD : jak pomóc dziecku ogarnąć chaos / Cheryl R. Carter ; tł. z jęz. ang. Karolina Kraczkowska. - Wydanie 1 - dodruk. - Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2020. (BW 178254)
Aktywna współpraca rodziców i nauczycieli jako element skutecznej profilaktyki niepowodzeń szkolnych - problemy i perspektywy / Małgorzata Chojak// W: Edukacja w okresie przemian. - Białystok 2010. - S. 462-471.(BW 166210)
Co z tą szkołą? : siedem perspektyw dla uczniów, nauczycieli i rodziców / Joachim Bauer ; przełożył Andrzej Lipiński. - Słupsk : Dobra Literatura, 2015.(BW 173177)
Diagnoza i wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym / Beata Krzaczkowska// W: Diagnozowanie i terapia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Opole 2015. - S. 401-418.(BW 173494)
Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym : wskazówki dla nauczycieli dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Karolina Skarbek, Irmina Wrońska. - Kraków : Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2013.(BW 170910)
Dorośli wobec niepowodzeń szkolnych dzieci / Sonia Wawrzyniak// W: Społeczeństwo i edukacja : teorie a implikacje praktyczne / red. nauk. Andrzej Ćwikliński, Mariusz Przybyła. - Poznań 2015. - S. 103-116. (BW 174367)
Dziecko, czy muszę ci to jeszcze raz powtarzać? : przełomowy program, dzięki któremu twoje dzieci będą Cię słuchały bez napominania, przypominania lub krzyczenia / Amy McCready ; przeł. Konrad Pawłowski. - Warszawa : MT Biznes, 2017.( BW 175145)
Dziecko i rodzina : społeczne powinności opieki i wychowania / pod red. Urszuli Grucy-Miąsik. - Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007.( BC 37.018 / 160334)
Dziecko w rodzinie / Maria Montessori ; przekład Luiza Krolczuk-Wyganowska ; redakcja naukowa polskiego wydania Sylwia Camarda. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020. ( BW 177863)
Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 4, Konteksty rozwojowe i wychowawcze / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Jadwigi Oleksy. - Cieszyn : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego ; Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013. (BW 373.2 /170103)
Jak przeżyć szkołę : poradnik nie tylko dla rodziców / Mateusz Kądziołka. - Gdynia : Novae Res, 2018.(BW 176710)
Jak włączyć rodziców do nauki dzieci / Margy Whalley i Zespół Pen Green Centre ; [tł. z ang. Anna Oleksyn]. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne : "Fraszka Edukacyjna", 2008.(BW 166088)
Kompetencje komunikacyjne nauczyciela w perspektywie interakcji z rodzicami / Klaudia Błaszczyk// W: Dialog o edukacji wobec zmian w globalizującym się świecie. - Białystok 2010. - S. 236-246.(BW 166202)
Kreacja partnerstwa w relacjach rodzice - nauczyciele zadaniem animacji / Waldemar Segiet// W: Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego. - Toruń 2016. - S. 149-163.(BC 373.2 / 175119)
Nauczyciele i rodzice : komunikacja relacje współpraca / red. Joanna Łukasiewicz-Wieleba. - Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2014.(BW 172127)
Nauczyciele i rodzice jako partnerzy w profilaktyce uzależnień / Iwona Rudek// W: Diagnoza i profilaktyka uzależnień wśród młodzieży wyzwaniem dla społeczności lokalnej / red. nauk. Jan A. Malinowski. - Toruń 2015. - S. 89--98. (BW 174526)
Oczekiwania rodziców wobec realizacji zadań współczesnej szkoły - rozważania z uwzględnieniem perspektywy społeczeństwa opartego na wiedzy / Barbara Chojnacka-Synaszko// W: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. - S. 297-311(BW 177173)
Opieka, pomoc, wsparcie w edukacyjnej rzeczywistości : potrzeby i działania / redakcja naukowa Wiesława Walc. - Wydanie I. - Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019. ( BW 177407)
Pedagogika społeczna wobec procesów żywiołowych i zachowań ryzykownych / red. nauk. Marek Walancik, Jolana Hroncová ; [aut. Sylwester Bębas et al.]. - Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2013.(BW 170863)
Pedagogika wrażliwa na "resilience" : studium teoretyczno-empiryczne / Karol Konaszewski. - Wydanie I. - Kraków : Impuls, 2020. ( BW 179356)
Pedagogizacja rodziców jako jedno z zadań współczesnej szkoły / Małgorzata Bereźnicka// W: Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego (nie)porozumienia. - Kraków 2014. - S. 113-128.
Pomiędzy koncentracją a rozproszeniem : o równowadze i nierównowadze sił w relacjach rodziców i nauczycieli / Barbara Lulek// W: W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka. - Lublin 2015. - S. 147-164.(BC 373.2 / 175119)
Praca z rodzicami / Marta Jerzak// W: Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. - Warszawa 2016. - S. 532-546.(BW 175286)
Relacje nauczyciele - rodzice w sytuacjach trudnych / Jarosława Lach// W: Szkoła. - Toruń 2016. - S. 72-84.(BW 174704)
Rodzice jako partnerzy szkoły / Bożena Marzec// W: Szkoła i rodzina w środowisku lokalnym. - Toruń 2016. - S. 196-209. (BC 37.018 / 175116)
Rodzina i szkoła : o współpracy nauczycieli-wychowawców z rodzicami w procesie edukacji wczesnoszkolnej / Lidia Pietruszka ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. - Lublin : Wydawnictwo KUL, 2017.(BW 175493)
Rodzina w edukacji młodszych uczniów / Gabriela Kryk// W: Kształcenie i pozaedukacyjna aktywność człowieka od dzieciństwa do dorosłości. - Sosnowiec 2016. - S. 53-64.(BW 174034)
Rozwój współpracy i przywiązanie organizacyjne wśród nauczycieli jako czynniki ograniczające konflikty w środowisku szkolnym / Grażyna Bartkowiak// W: Szkoła. - Toruń 2016. - S. 141-159.(BW 174704)
Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej / Marta Kulesza. - Warszawa : Difin, 2017. ( BW 175024)
System rodzinny wobec zmian rozwojowych / Karolina Kuryś. - Wyd. 2. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2013. ( BW 171458)
Wokół roli i zadań pedagoga i psychologa w szkole / pod red. nauk. Jolanty Szczurkowskiej i Agnieszki Mazur. - Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2013.(BW 169701)
Wspomaganie rodziny w pracy z dzieckiem dyslektycznym : programy zajęć warsztatowych dla rodziców wraz z scenariuszami : zeszyt metodyczny / pod red. Danuty Zakrzewskiej ; Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku. - Białystok : Wydawnictwo CEN, 2002.(BW 149389)
Współpraca rodziców i nauczycieli wobec zróżnicowanych problemów wychowawczych i dydaktycznych / Sonia Wawrzyniak// W: Aspekty wychowania i kształcenia we współczesnej szkole. - Sosnowiec 2016. - S. 263-276.(BW 174029)
Zdrowie emocjonalne młodzieży / Ireneusz Kowalewski, Jan L. Franczyk. - Kraków : PETRUS, 2017. (BW 175792)
Artykuły z czasopism:
ABC współpracy z rodzicami w praktyce / Małgorzata Chojak// Bliżej Przedszkola . - 2014, nr 3, s. 8-11
Ćwiczenia TRE jako narzędzie wspierające powrót dziecka do równowagi po stresie i traumie / Roberta Czarnecka// Wychowanie w Przedszkolu 2022, nr 5, s. 28-33
Dobre praktyki szkolnej ochrony zdrowia psychicznego / Małgorzata Łoskot// Głos Pedagogiczny. - 2021, nr 6, s. 21-23
Działania szkoły nakierowane na wspomaganie rodziców w wychowaniu dzieci / Magdalena Goetz.// Głos Pedagogiczny . - 2015, nr 11 s. 59-63
Egzamin na cyfrowych przewodników. O sytuacji rodziców w czasie zdalnej edukacji / Magdalena Bigaj// Meritum. - 2020, nr 3, s. 32-4
Formy pracy nauczyciela klas I-III z rodzicami pomocne w rozwijaniu rodzicielskiej świadomości wychowawczej / Sławomir Cudak// Nauczanie Początkowe . - 2009/2010, nr 2, s. 48-53
Gdy rodzic unika szkoły / Joanna Lesińska// Głos Pedagogiczny . - 2013, nr 11, s. 56-57
Holistyczne podejście do ochrony zdrowia psycgicznego w szkole / Adrianna Kloskowska// Głos Pedagogiczny . - 2020 nr 10, s. 23-26
Jak dobrze rozpocząć współpracę z rodzicami / Marta Majorczyk.// Bliżej Przedszkola . - 2017, nr 6, s. 20-23
Jak rozmawiać, aby rodzic współpracował? / Anna Policht-Jaruga.// Bliżej Przedszkola . - 2019, nr 6, s. 28-29
Jak utrzymać dobrą współpracę z rodzicami w ciągu roku szkolnego / Marta Majorczyk.// Bliżej Przedszkola . - 2017, nr 9, s. 16-18
Jak współpracować z rodzicami? : 10 rad dla nauczycieli / Dorota Smoleń// Bliżej Przedszkola. - 2012, nr 5, s. 60-63
Jak wykorzystać moc grupy rówieśniczej we wspieraniu zdrowia psychicznego uczniów? / Przykłady działań na podstawie projektu alarmpsychologia / Maria Kozak// Głos Pedagogiczny 2022, nr 02-03, s. 61-64
Jak wypracować dobre warunki współpracy : szkoła - rodzina zastępcza? / Grażyna Starzyńska// Głos Pedagogiczny . - 2014, nr 5, s. 46-47
Nowy model ochrony zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży / Małgorzata Łoskot// Głos Pedagogiczny. - 2020, nr 11, s. 21-23
Ochrona zdrowia psychicznego uczniów / Kinga Rusin// Głos Pedagogiczny . - 2014, nr 9, s. 55-57
Ochrona zdrowia psychicznego uczniów - zadania szkoły / Małgorzata Łoskot// Głos Pedagogiczny . - 2020 nr 9, s. 20-22
Pomocna dłoń / Kinga Rusin.// Głos Pedagogiczny . - 2016, nr 1, s. 22-24
Przełamać tabu. Zaburzenia psychotyczne / Aleksandra Kubala-Kulpińska.// Głos Pedagogiczny . - 2018, nr 5, s. 42-45
Razem można więcej : o pracy zespołowej / Agnieszka Jasińska// Psychologia w Szkole . - 2011, nr 2, s. 149-153
Relacje rodzina - szkoła : dylematy czasu przemian / Maciej Wierzchnicki// Edukacja i Dialog . - 2014, nr 11/12, s. 62-65
Rodzic partnerem : o współpracy z rodzicami ucznia niedostosowanego społeczne i zagrożonego niedostosowaniem / Iga Kazimierczyk// Głos Pedagogiczny . - 2011, nr 4, s. 23-25
Rodzice partnerami szkoły / Jan Lewandowski// Głos Pedagogiczny . - 2010, nr 9, s. 52-53
Różni rodzice - ten sam problem : jak rozmawiać z rodzicami o pomocy materialnej / Paulina Perz// Głos Pedagogiczny . - 2011, nr 6, s. 25-27
Rytuały a oswajanie tabu / Kamila Olga Stępień-Rejszel// Charaktery . - 2020, nr 9, s. 23-28
Scenariusz warsztatów dla rodziców "Motywowanie dziecka do nauki" / Anna Kałuba-Korczak// Głos Pedagogiczny . - 2012, nr 12, s. 31-34
Skuteczna praca z rodzicami / Aleksandra Ratajczyk// Psychologia w Szkole . - 2014, nr 2, s. 26-33
Strategia współpracy, czyli o skutecznym komunikowaniu się z rodzicami / Jadwiga Radwańska// Głos Pedagogiczny . - 2010, nr 11, s. 14-16
Szkolny program ochrony zdrowia psychicznego - metody i narzędzia ewaluacyjne / Małgorzata Łoskot// Głos Pedagogiczny. - 2021, nr 5, s. 17-20
Szkolny program ochrony zdrowia psychicznego uczniów. Cz. 1. Diagnoza potrzeb i problemów szkolnej społeczności / Małgorzata Łoskot// Głos Pedagogiczny. - 2021, nr 2-3, s. 31-34
Szkolny program ochrony zdrowia psychicznego uczniów. Cz. 2. Czynniki chroniące związane ze szkołą - klimat i kultura szkoły, rola nauczyciela / Małgorzata Łoskot// Głos Pedagogiczny. - 2021, nr 2-3, s. 35-38
Szkolny program ochrony zdrowia psychicznego. Cz. 3 Zawartość merytoryczna / Małgorzata Łoskot// Głos Pedagogiczny. - 2021, nr 4, s. 19-22
Trudna sztuka rozmawiania z rodzicami / Magdalena Goetz// Głos Pedagogiczny . - 2014, nr 1, s. 44-45
Wsparcie czy wygórowane ambicje? czyli jak współpracować z trudnymi rodzicami / Mikołaj Lasek// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne . - 2020, nr 2, str. 48-49
Wspieranie rezyliencji u dzieci i nastolatków / Marta Komorowska// Remedium. - 2020, nr 6, s. 16-17
Wspólna praca nad dyscypliną / Jakub Gutowski// Psychologia w Szkole . - 2013, nr 2, s. 75-81
Współczesne zagrożenia dla zdrowia psychicznego młodzieży - nowymi wyzwaniami edukacyjnymi / Elżbieta Łuczak// Kwartalnik Pedagogiczny . - 2019, nr 2, str. 150-162
Zaburzenia nastroju w wieku dojrzewania / Aleksandra Kubala-Kulpińska// Głos Pedagogiczny. - 2021, nr 4, s. 41-46
Zdrowie psychiczne w szkole / Marcin Jaroszewski// Remedium. - 2018, nr 2, s. 27-29
Znaczenie programu wychowawczo-profilaktycznego / Sylwia Żmijewska-Kwiręg// Dyrektor Szkoły. - 2021, nr 1, s. 78-80