Rok 2018 jest rokiem szczególnym – obchodzimy setną rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości. Z tego powodu wszystkie działania realizowane podczas Miesiąca Bibliotek Szkolnych zostały zaplanowane tak, żeby były związane z historią naszego kraju. Od pierwszego tygodnia społeczność szkolna miała poznawać przeszłość, dążyć do jej zrozumienia i polubienia. Zaplanowane działania pokazały, że książka jest nierozerwalnie połączona z naszą przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. Oto wybrane działania:
Źródło, zdjęcia: http://sp2lapy.superszkolna.pl/cms/46388/mmbs
Tegoroczny Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych obchodzimy pod hasłem: ,,Książka to przyszłość”. Wydawać by się mogło, że rozwój technologii ograniczy do minimum rolę książki w życiu człowieka. Na szczęście, mimo zaawansowanych rozwiązań technologicznych – dostępnych ludziom - książka nadal odgrywa rolę przewodnika po świecie różne rozwiązania techniczne powodują, że ma szansę oddziaływać na coraz większą grupę odbiorów. Bez względu na formę, w jakiej dotrze do czytelników, nadal pozostaje inspiracją i źródłem odpowiedzi na pytania dotyczące prawdy o nich samych, świecie i przyrodzie. W związku z tym, że książka oddziałuje i będzie oddziaływać na różne obszary życia człowieka, podzieliliśmy obchody MMBS na trzy bloki tematyczne:
III. Książka to przyszłość – spotkanie z przyrodą
Źródło, zdjęcia: https://sp43bialystok.edupage.org/text2/?
Październik - Miesiąc Bibliotek Szkolnych, obfitował w naszej szkole w wiele ciekawych wydarzeń. Jest nam niezmiernie miło, iż uczniowie z ochotą włączyli się w organizowane przez nas atrakcje.
Obchody MBS rozpoczęłyśmy od włączenia się do konkursu organizowanego przez Empik pt.: "Tysiąc powodów, by czytać". Niezwłocznie ogłosiłyśmy konkurs na plakat zachęcający do czytania. Do rywalizacji stanęły dziewczęta klas IV-VI. Każda grupa stworzyła wyjątkowy plakat, w którym wymieniała zalety wynikające z czytania książek. Komisja konkursowa wybrała plakat, który swą feerią barw przyciągał oko. Reprezentował on naszą szkołę podczas głosowania na stronie Empiku. Konkurs "Tysiąc powodów, by czytać" wywołał duże zamieszanie wśród uczniów, gdyż każdy chciał głosować na szkołę i zachęcał też rodziców i znajomych do głosowania.
"Książka to najlepszy przyjaciel człowieka..." - wypowiadając te słowa Cyceron nie przypuszczał, że sentencja ta po wielu wiekach będzie wciąż aktualna. Dlatego w pełni się z nim zgadzając, ogłosiłyśmy całoroczną akcję ""Podaruj książkę bibliotece szkolnej"". Albowiem książki są jak kufer, muszą być często otwierane. Uczniowie, którzy posiadają w domu przeczytaną książkę i chcą podzielić się nią z koleżankami i kolegami, aby i oni mogli doznać niezapomnianych wrażeń, są zachęcani do podarowania lektury do biblioteki szkolnej. Uczniowie, kochający książki i czytanie doceniają nowe książki i niezwłocznie je "połykają". Wierni czytelnicy biblioteki szkolnej stanęli na wysokości zadania i gdy została ogłoszona kolejna akcja, skierowana do miłośników książek, - "Zaadoptuj półkę z książkami" błyskawicznie odpowiedzieli na apel. Z radością informujemy, iż nasze książki nie czują się już samotne i opuszczone w zimne, jesienne dni. Opiekunowie każdej półeczki pilnują na niej porządku, zachęcają innych do czytania, a także sami je wypożyczają.
Nie każdy zna drogę do biblioteki, smutne, ale prawdziwe. W myśl powiedzenia "po nitce do kłębka" postanowiłyśmy doprowadzić do nas uczniów, którzy nieczęsto tu zaglądają, za pomocą sentencji o czytaniu, książkach i bibliotekach. Przy głównym wejściu, na schodach, korytarzu przy szatniach i bibliotece rozwiesiłyśmy kilkanaście sentencji. I czekałyśmy na odzew ze strony uczniów. Na szczęście nie musiałyśmy długo czekać. Najbardziej uczniom podobała się sentencja zapraszająca ich do biblioteki. Wchodząc, głośno komentowali: "Widziałeś? Czytałeś? Wejdź gościu". Oczywiście chodziło o słowa Jana Wiktora: " Biblioteka to przybytek na ścieżaj otwarty, zapraszający każdego w progi. Wejdź gościu i stań się przyjacielem". Dodatkowo, aby zaakcentować znaczenie wywieszonych sentencji ogłosiłyśmy mini konkurs dotyczący odnalezienia i dokończenia danej sentencji. Zagadki ukazywały się w każdy poniedziałek. Do konkursu ochoczo włączyły się też pierwszaki; oczywiście przy pomocy swych rodziców.
Akcja "Książka łączy pokolenia, czyli co czytali rodzice i dziadkowie, a co czytają nasi uczniowie" miała na celu pokazanie dzieciom, że czytanie książek jest przyjemnością, której oddają się zarówno dorośli, jak i dzieci. Chciałyśmy pokazać, że niektóre książki stojące na regałach są ponadczasowe, znane dziadkom, rodzicom i naszym uczniom. Dodatkową atrakcją tej akcji było to, że dzieci zachęcane przez nas, prosiły swoje mamy lub tatusiów, aby wspólnie wpisać ulubiony tytuł na odpowiednich kartkach. Jakie było ich zdziwienie, gdy rodzice pisali, że będąc w ich wieku lubili "Dzieci z Bullerbyn", "Anię z Zielonego Wzgórza", baśnie braci Grimm lub H. Ch. Andersena.
Natomiast stworzenie książkowego drzewka okazało się "strzałem w dziesiątkę". Na wiśniowym konarze uczniowie wieszali malutkie, kolorowe książeczki z wypisanym tytułem ulubionych książek, ostatnio przeczytanych czy też opracowywanych na lekcjach lektur. W akcję włączyli się nie tylko młodsi uczniowie, ale też i starsi. Z zapałem dekorowali kolorowymi książeczkami gałązki. A także spędzali czas na czytaniu zawieszonych "listków" przez swoich kolegów. "
Źródło, zdjęcia: http://bibliotekasp16.blogspot.com/
Sposobów na uczczenie trwającego w tym roku Jubileuszu 100-lecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości jest wiele. Czytanie polskich autorów, poznawanie historii, kultury i ciekawych miejsc w naszym kraju, działania na rzecz lokalnej społeczności. Każdy z nas może wybrać swój własny. W ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych 2018 zaproponowałam uczniom kilka działań, które miały na celu umożliwienie w sposób atrakcyjny poznawanie historii i kultury naszego kraju.
Czteroosobowe zespoły z klas pierwszych podjęły wyzwanie i wzięły udział w grze terenowej. Zadania były bardzo różnorodne, a uczestnicy musieli wykazać się umiejętnością współpracy oraz wiedzą na temat historii naszego kraju, ale nie tylko :).
Rzut piłką do kosza i uzupełnianie luk w tekście, quiz muzyczny "Jaka to pieśń patriotyczna?" (szybkość zgadywania mierzył robot udostępniony przez „Koło robotyki”), ułożenie z puzzli mapy II Rzeczypospolitej, dopasowanie fotografii "twórców polskiej niepodległości" do ich biogramów, to tylko niektóre z zadań, które czekały na uczestników zabawy.
W bibliotece rozwiązywaliśmy quiz na platformie Kahoot opracowany na podstawie edukacyjnej gry historycznej "Znam znak", a w internacie uczniowie musieli odszyfrować brakujące w tekście słowa. W warsztatach samochodowych zawodnicy, zanim przystąpili do uzupełniania historycznej osi czasu pod hasłem "Polska droga do niepodległości", musieli pokonać tor przeszkód zdalnie sterowanym samochodem (udostępniony przez Koło Młodego Konstruktora).
Przeprowadzenie gry poprzedziła praca z klasą II tm1, której uczniowie, z którymi wspólnie wymyślaliśmy zadania, sposób ich realizacji, opracowaliśmy materiały do jej realizacji, a w dniu gry uczniowie odpowiadali za prawidłowy przebieg gry i punktowanie zespołów.
W organizację gry włączyli się również nauczyciele Elżbieta Cieszkowska i Agnieszka Obolewicz oraz opiekunowie kół zainteresowań: Piotr Chilkiewicz i Wojciech Szoka. Dodatkowymi korzyściami poza zdobytą wiedzą historyczną, było poznanie szkoły przez uczniów klas pierwszych oraz zaprezentowanie działających w szkole kół zainteresowań.
Przez cały październik w szkolnej bibliotece oprócz stałego dostępu do bogatego księgozbioru, prezentowania wystaw zaproponowano w możliwość poszerzenia wiedzy na temat historii naszego kraju dzięki grze edukacyjnej "Znam znak". Przygotowana przez Instytut Pamięci Narodowej gra w ciekawy sposób zaznajamia lub przypomina o najważniejszych datach, symbolach i postaciach związanych z przeszłością Polski. Jednocześnie ćwiczymy pamięć, koncentrację i spostrzegawczość.
Aby zachęcić do gry i sprawdzić odrobinę wiedzę uczniów, przygotowałam quiz na platformie Kahoot, który oparto na wybranych znakach i datach z gry. Po zakończeniu quizu uczniowie poznawali zasady gry i rozgrywali między sobą pojedynki, sami decydując, jak długo będzie trwała ich zabawa.
Bardzo aktywnie włączyłam się również w organizację miejskiej gry literackiej ""Misja: Ocalmy literackie Podlasie"". Grę opracowali nauczyciele bibliotekarze w ramach kursu organizowanego w 2016 roku i miała ona na celu zachęcenie do pogłębiania wiedzy o literaturze i twórcach pochodzących lub związanych z Podlasiem. Byłam jedną z autorek tej gry. Z pierwszego założenie była to gra do przeprowadzenia na terenie szkoły.
Współpracowałam przy dostosowaniu gry do przeprowadzenia wersji miejskiej. Pomagałam w opracowaniu trasy w mieście i dostosowaniu regulaminu, aktualizowałam treść wizytówek autorów, przygotowałam nowe logo. Zadbałam również o upominki dla uczestników gry (bilety do kina, filmy, audiobooki, drobne gadżety). 26 października wzięliśmy udział w tej grze."
Źródło, zdjęcia:
https://www.mechaniak.com.pl/biblioteka/zmagania-w-grze-terenowej-wokol-odzyskania-niepodleglosci
https://www.mechaniak.com.pl/biblioteka/jak-szybko-i-przyjemnie-poznawac-historie-polski
https://www.mechaniak.com.pl/biblioteka/poznajemy-lokalna-literature-i-jej-autorow
"Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych obchodzony była w naszej szkole pod hasłem Książka to przyszłość – Z sercem dla Niepodległej. W szczególny sposób chcieliśmy podkreślić 100. rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości.
Tradycyjnie obchody święta zaczęliśmy od wykonania gazetki ściennej.
Jesteśmy szkołą integracyjną. W naszej placówce pobiera naukę młodzież z różnymi dysfunkcjami. Stąd też pomysł na warsztaty „Życie w ciszy”. Zajęcia prowadziły panie Elżbieta Wesołowska i Elwira Pachwicewicz. Młodzież poznała alfabet języka migowego i próbowała migać swoje imię, a uczennice z klasy technik usług fryzjerskich poznały podstawowe zwroty przydatne
w komunikacji z osobą niedosłyszącą.
Wykorzystywaliśmy serwis Canva – darmowe oprogramowanie do tworzenia plakatów promujących czytelnictwo i bibliotekę ZSTiOzOI. Promowaliśmy czytelnictwo na FB ZSTiOzOI.
Zawodowcy uwiecznili swoje pracownie i książki o tematyce zawodowej na zdjęciach.Udział w projekcie Podlaskie Spotkania z Pisarzami. Za nami już szkolny etap konkursu czytelniczego „Czy znasz twórczość A. Kamińskiej?” i plastycznego „Plakat promujący twórczość A. Kamińskiej”. Mieliśmy niepowtarzalną okazję spotkać się, zamienić kilka zdań i uścisków z pisarką.
Dużo ostatnio mówi się o ekologii i segregacji odpadów. Często zastanawiamy się, co zrobić z przeczytaną gazetą? Stare gazety doskonale nadają się do recyklingu, jednak wcale nie warto od razu ich wyrzucać. Nasza młodzież wykazała się kreatywnością i zabawiła się w projektantów odzieży. Powstały niepowtarzalne kreacje z biżuterią w biało-czerwonych barwach.
W czasie skontrum dokonaliśmy selekcji zbiorów. Wyłoniliśmy książki zaczytane, ale daliśmy im drugie życie.
Wystawki – jako forma promocji czytelnictwa.
Autografy – uczestniczymy w spotkaniach z ciekawymi ludźmi ze świata kultury, dlatego też zbiory naszych autografów ciągle się powiększają. Z okazji naszego święta zostały zaprezentowane czytelnikom.
Kalendarz dla Niepodległej – chcieliśmy uczcić tak ważną rocznicę, młodzież pod kierunkiem naszego specjalisty od fotografii i nauczyciela bibliotekarz wykonywała zdjęcia w plenerze do kalendarza.
Źródło: http://www.zstio.net.pl/new1/index.php/pl/biblioteka-szkolna/wydarzenia/rok-szkolny-20182019.html http://www.zstio.net.pl/new1/index.php/pl/biblioteka-szkolna/wydarzenia/rok-szkolny-20182019.html