Sprawozdania z obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych 2013

Hasło obchodów

Biblioteki szkolne - bramy do życia

Szkoła Podstawowa Nr 1 w Białymstoku

W dniu 23.10.2013r. w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych,  w SP nr 1 odbyło się spotkanie autorskie z  podlaską poetką  i malarką - Reginą Kantarską -Koper. Uczestniczyli w nim uczniowie klas II i III. Niespodzianką  dla gościa był  rozpoczynający spotkanie krótki  program artystyczny – recytacja wierszy poetki w wykonaniu  ucz. kl. III oraz gra  na wiolonczeli ucz. kl.VI  

W dalszej części Pani Regina opowiadała o swoich początkach pisarskich. Mówiła jak ważną rolę w jej życiu odgrywają  książki i muzyka, która  bardzo inspiruje. Zachęcała do czytania i własnych prób poetyckich. Później poetka czytała dzieciom wiersze i  rymowane zagadki  ze swojej  najnowszej książki "Czarowny świat wierszy”. Uczniowie podczas spotkania zadawali zaskakujące pytania, na które p. Kantarska-Koper bardzo chętnie odpowiadała. Pod kierunkiem zaproszonego gościa powstały również krótkie rymowanki na temat czytania i biblioteki.

Miłe chwile zakończyło wręczenie książek ”Czarowny świat wierszy” z dedykacją autorki, rozdanie autografów  oraz pamiątkowe zdjęcie  wszystkich uczestników  tego spotkania.

Szkoła Podstawowa Nr 7 w Białymstoku

Oprócz wielu działań podjętych i zrealizowanych przez bibliotekę szkolną podczas MMBS 2013 najistotniejszym był: „Tydzień w Tuwimowie”. W ciągu całego tygodnia postarałyśmy się, aby "brama do wspomnień” o najpopularniejszym poecie dziecięcym została szeroko otwarta i jak najbardziej przybliżyła jego życie i twórczość. Nasz zamysł był także związany z 2013 - ROKIEM JULIANA TUWIMA. Nasz plan realizowałyśmy rozpoczynając bogatą w twórczość tego poety gazetką oraz wystawą zbiorków poezji w bibliotece.

Zaprosiłyśmy na przeciekawe spotkanie - Panią Magdę Kraszewską, która czytała fragmenty książki Agnieszki Frączek pt: „ RANY JULEK! O tym jak Julian Tuwim został poetą”.  Pani Magda opowiadała dzieciom z klas I-III interesujące historie o Julku – niezłym ziółku. O budowaniu bardzo skomplikowanych, do niczego nie służących maszyn i urządzeń. O hodowli zaskrońców w pudełku, zaklinaniu kamieni i… nieudanym wysadzeniu w powietrze pewnej łódzkiej kamienicy. Dzieci dowiedziały się, że właśnie dzięki tym licznym pasjom Julek został poetą. Dzieci również bawiły się wesoło na tym spotkaniu: wycinały węże i odgadywały tytuły znanych i mniej znanych wierszy Tuwima.

Najważniejszym przedsięwzięciem, do którego dzieci z Koła Bibliotecznego przygotowywały się od dłuższego czasu było przedstawienie pt: „Ptasie radio”. Natomiast bibliotekarki (Joanna Sopek i Ałła Bojarczyk) przygotowały prezentację multimedialną pt: „ Wspomnienie o Julianie Tuwimie” i w połączeniu z piosenkami z tekstami poety w różnych aranżacjach, wykonanych przez znanych i nieznanych piosenkarzy – wszystko pokazały na spotkaniu z klasami czwartymi i Panią Dyrektor naszej szkoły. Przy tej okazji nauczycielki bibliotekarki napisały własne wiersze inspirowane twórczością J. Tuwima. O to one:

Tuwimowe tralalotki

DYZIO MARZYCIEL marzy w AEROPLANIE
I pisze LIST DO  WSZYSTKICH DZIECI
W PEWNEJ BARDZO WAŻNEJ SPRAWIE
Gdyby z Afryki do WARSZAWY
Przyjechał murzynek BAMBO
RAZ, DWA TRZY.. i poznałby 
Polskie ABECADŁO.
A na dworcu stałaby LOKOMOTYWA
A w niej CUDA I DZIWY i świeże WARZYWA
GRZEŚ , który chodził przez wieś
Głośno śpiewa znaną pieśń
W tańcu krążą DWA MICHAŁY
ZOSIA SAMOSIA ma różowe OKULARY
Głupi GABRYŚ fruwa jak SPÓŹNIONY SŁOWIK
Piesek DŻOŃCIO miauczy niby chory KOTEK
RZEPKĘ ciągnie SŁOŃ TRĄBALSKI,
A za nim stoi RYCERZ KRZYKALSKI
Babka z kurką siedzą  na stole
I liczą oka w rosole.
PAN MALUŚKIEWICZ śpiewa - tralaloryb !!!
PAN TRALALINSKI wtóruje mu - WIELORYB!!!
PTASIE RADIO nadaje audycję:
Śpiewy w brzozowym gaju rozpędza policja
A jak głoszą PTASIE PLOTKI
To są Tuwimowe tralalotki. (Ałła Bojarczyk)

Tuwimowy sen…

Raz była sobie ZOSIA mała 
Co mama ją SAMOSIA nazywała
Kiedyś Zosia AEROPLANEM  podróżowała
A przy tym CUDA I DZIWY opowiadała

Pewnego razu w podróży do WARSZAWY
DWA WIATRY Zosię porwały 
Wiały, szalały aż do Afryki ja zabrały,

Tam murzynka BAMBO spotkała
I na plaży z nim Mambo pląsała.
SŁOŃ TRĄBALSKI swą pamięć wytęża
Aż go Zosia szykuje na męża.

Ważne były  SŁOWA, SŁUFKA
jak mówiła mądra mrówka
„Droga Zosiu czas do domu
Nie mąć w głowie już nikomu”

Zosia więc w podróż powrotną wyrusza
Nawet wielka woda jej nie wzrusza
PAN MALUŚKIEWICZ  na pomoc zmierza
W oceanie już widzą wielory-zwierza.

Do kraju powraca LOKOMOTYWĄ 
Przez góry, przez tunel, przez pola i las
I spieszy się, spieszy, by zdążyć na czas

Minęła już RZECZKĘ – błyszczącą wstążeczkę..
I małą wioseczkę gdzie piasek w woreczku 
GRZEŚ niesie..

Widziała z daleka  DYZIA co marzył
I DZIECI W POLU z ogromną RZEPKĄ
- Jędrną i krzepką
Co dziaduniowi wyciągnąć się zdarzy.

Nagle świst, nagle gwizd już nasza Zosia do domu przybywa
A PTASIE RADIO audycję nagrywa:
Kogut dzielnie nadał wiadomość, 
Że skończył się Zosi sen jegomość… (Joanna Sopek)

Twórczość własna nauczycielek została wykorzystana do przeprowadzenia quizu wśród uczestników spotkania. Dzieci miały za zadanie w tych wierszykach odnaleźć jak najwięcej tytułów wierszy Tuwima. Była przy tym przednia zabawa. Nie obyło się też bez drobnych upominków dla zwycięzców. Twórczynie otrzymały gromkie brawa od dzieci, a od Pani Dyrektor słowa uznania za ciekawą prezentację. ( prezentacja i zdjęcia w załączeniu).

Oprócz tego dzieci z klas IV- VI przez cały tydzień w bibliotece wypełniały ANKIETĘ  dla bywalców biblioteki, z której wynika, że dzieci naszej szkoły w dużej przewadze nie chciałyby nic zmieniać w bibliotece, którą w większości odwiedzają przynajmniej kilka razy w tygodniu, by poczytać czasopisma i wypożyczyć książki oraz skorzystać z komputera, a niektóre choćby pogadać z paniami.
Poza tym dzieci w przeważającej większości stwierdzają, że biblioteka zaspokaja ich potrzeby informacyjne, a najwięcej dzieci twierdzi, że bierze chętnie udział w konkursach czytelniczych i plastycznych organizowanych przez panie bibliotekarki.

W czasie całego miesiąca obchodów MMBS było też wiele konkursów ( np.:pisanie przez dzieci własnych bajek i baśni- „Moja bajka”), quizów ( np.: Zgadnij kim jestem”), gazetek, wystawek (np.: Z okazji Dnia Edukacji), ciekawych zajęć na prędce jak pisanie fraszek o bibliotece oraz akcji typu „Audiobooki w szkole” i „Szkolny bookcrossing – czyli uwalniamy książki”. Nie obyło się oczywiście bez inauguracji i promocji tych wydarzeń, które zapowiedziała gazetka i program obchodów MMBS 2013.

Szkoła Podstawowa Nr 43 w Białymstoku

Jednym z działań podjętych przez nas w ramach MMBS było zorganizowanie zabawy-konkursu dla uczniów klas IV – VI  ,,Co ty wiesz o bibliotece?”.

Już na początku miesiąca cała szkoła została oplakatowana. Dzięki temu uczniowie wiedzieli, jakie atrakcje czekają ich każdego dnia w szkolnej bibliotece. Konkurs, o którym mowa, odbywał się podczas dwóch kolejnych dni (23, 24 października) w czasie długich przerw.

Przygotowując się do konkursu, zdobyłyśmy mnóstwo drobiazgów (kalendarzyki, notesy, zakładki, długopisy, ołówki, cukierki). Założenie było bowiem takie, ze każda osoba, która na pytanie konkursowe udzieli prawidłowej odpowiedzi, zostanie nagrodzona. (W sumie rozdałyśmy około 70 gadżetów).

Zabawa polegała na tym, ze każde dziecko losowało jedno pytanie lub zadanie. Wszystkie odpowiedzi znajdowały się oczywiście w wypożyczalni albo w czytelni. Pytałyśmy o godziny otwarcia, treść gazetek ściennych, prenumerowane czasopisma, księgozbiór podręczny, polecane książki, nowości, tytuły ciekawych serii wydawniczych itd. Kolejna grupę zadań stanowiły polecenia związane z korzystaniem z różnych rodzajów słowników, odnajdowaniem książek na regałach (szukanie w katalogu alfabetycznym i rzeczowym, odczytywanie i ,,rozszyfrowywanie” sygnatury, ustalenie położenia książki, przyniesienie jej bibliotekarzowi) oraz korzystania z Multimedialnego Centrum Informacji. Oczywiście każdy, kto miał problemy, mógł liczyć na pomoc.

Pomagały nauczycielki-bibliotekarki i dziewczęta z aktywu bibliotecznego. Podczas jednej przerwy pomagała też uczniom pani Magdalena Kraszewska z CEN w Białymstoku, która gościła w naszej szkole, ponieważ prowadziła w klasach I – III lekcje o Julianie Tuwimie.

Uczniowie chętnie i tłumnie brali udział w zabawie. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że do dziś przychodzą i pytają, czy mogą zrobić jakieś zadanie konkursowe ,,bez nagrody”. Oczywiście wyrażamy zgodę. Zabawa to przecież najlepsza forma nauki. Kilku uczniów wypożyczyło do domu książki, które ,,odnaleźli” na półkach podczas zabawy. Gdyby nie konkurs, może nigdy nie dowiedzieliby się o ich istnieniu...

Sądzimy, że przeprowadzenie konkursu ,,Co Ty wiesz o bibliotece?” to pomysł godny polecenia. Jest doskonałym uzupełnieniem tradycyjnych lekcji bibliotecznych. Dzięki jego realizacji uczniowie ,,przy okazji”:  ćwiczą samodzielność, w praktyce wykorzystują znajomość zasady alfabetycznego układania wyrazów, uczą się czytać ze zrozumieniem (np. treści na gazetce ściennej), doskonalą umiejętność korzystania z warsztatu informacyjnego biblioteki szkolnej, uczą się szukać informacji w różnych źródłach (również w Internecie), nabierają nawyku korzystania ze słowników wersji papierowej i cyfrowej, zapoznają się ze zbiorami biblioteki i zasadami rozłożenia książek na półkach, poszerzają zainteresowania czytelnicze, kojarzą bibliotekę, jako miejsce, gdzie można miło spędzić czas.

Szkoła Podstawowa Nr 2 w Łapach

TYTUŁ DZIAŁANIA: OTWIERAMY BRAMĘ DO TRADYCJI LUDOWEJ I SZKOLNEJ
MIEJSCE: Czytelnia szkolna
CZAS: 1 godzina lekcyjna

TERMINY: 7-11.10.2013 – klasy 4-6; 14-18.10.2013 – klasy 1-3

UCZESTNICY: uczniowie klas 1-6 szkoły podstawowej

CELE:  zwrócenie uwagi na tradycję ludową, poszerzenie wiedzy na temat szydełkowania, zachęcanie do wykonywania robótek ręcznych, poszerzenie wiedzy na temat kaligrafii, zachęcanie do starannego pisania, zachęcanie do wykonywania inicjałów, promocja biblioteki i jej działań w środowisku szkolnym.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Hasło tegorocznej edycji MMBS - „Biblioteki Szkolne – bramy do życia” zostało przeze mnie nieznacznie zmodyfikowane. Przez dwa kolejne tygodnie października starałam się zainteresować dzieci szydełkowaniem i kaligrafią. W czasie zajęć chciałam pokazać dzieciom, że przeszłość wcale nie musi być nudna.

„Otwieramy bramę do tradycji szkolnej”- warsztaty kaligraficzne dla dzieci młodszych (klasy 1-3)

Na początku warsztatów uczniowie oglądali prezentację multimedialną pod tytułem „Kaligrafia czyli jak dawniej pisano”. Jej celem było zwrócenie uwagi na staranne pismo oraz wyjaśnienie terminów związanych z tym tematem. Kolejne slajdy ukazywały piękne kroje pisma, obrazy malowane słowami, ozdobne czcionki. Uczestnicy oglądali przepiękne inicjały i kaligramy. Zachwyt wśród dzieci wzbudziła kaligrafia japońska, natomiast kaligrafia arabska wywołała zdziwienie. 
Po obejrzeniu prezentacji uczniowie otrzymali mazaki i kartki z wypisaną pierwszą literą ich imienia. Zadaniem każdego dziecka było ozdobienie wypisanej litery. Dzieci ochoczo zabrały się do dzieła i pod koniec warsztatów mogłam wykonać zdjęcia dokumentujące gotowe inicjały.

„Otwieramy bramę do tradycji ludowej” - warsztaty rękodzieła ludowego dla uczniów klas 4-6

Zajęcia dla uczniów klas starszych zaczynały się od przypomnienia tematyki poprzednich edycji Święta Biblioteki. Następnie wyświetlałam prezentację pod tytułem „Cuda wydziergane szydełkiem”. Tytuł nie był przesadzony – poszczególne części prezentacji przekonywały oglądających, że szydełkiem można zrobić różne cuda: ozdoby na choinkę, zwierzaki, kwiaty, serwetki, swetry, torebki i biżuterię. Uczestnicy warsztatów zachęceni pięknymi obrazkami,  wzięli ochoczo szydełka i nici do ręki. Z determinacją stawiali pierwsze kroki w dziedzinie szydełkowania. Większość uczniów nauczyła się robić łańcuszkiem. Znaleźli się i tacy, którzy własnoręcznie zdołali zrobić włóczkowe bransoletki. Swoje wyroby uczniowie mogli zabrać na pamiątkę zajęć w czytelni. Cieszę się, że dzieci tak pozytywnie przyjęły powrót do tradycji. Brama do tradycji szkolnej i ludowej została zaledwie uchylona, ale mam nadzieję, że chociaż jedna osoba zaciekawi się i otworzy bramę szerzej.

Szkoła  Podstawowa w Uhowie

Cyklicznie w naszej szkole świętujemy Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Działania podjęte w październiku 2013 roku skorelowałam z hasłem „Biblioteki szkolne – bramy do życia” oraz nawiązałam w podsumowaniu do twórczości Juliana Tuwima. W związku z tym, że mój etat w bibliotece wynosi 8 godzin tygodniowo,  zwróciłam się o pomoc do  wychowawców,  nauczycieli  prowadzących koła: plastyczne, artystyczne, wychowawcy świetlicy. Do współpracy zaprosiłam również p. Martę Kozłowską z Filii Bibliotecznej w Uhowie. Konkursy i inne przedsięwzięcia skierowałam do uczniów wszystkich klas naszej szkoły.

Zaproponowałam uczniom udział w m.in. następującym konkursie „Dziękuję Ci…”, który polegał na wykonaniu kartki z podziękowaniami skierowanymi do ulubionego bohatera literackiego, autora, książki lub szkolnej biblioteki. Kartki miały być wykonane techniką kolażu, z wykorzystaniem gazet  i czasopism. Adresaci to uczniowie klas I – VI. Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem. Uczniowie wykonali oryginalne kartki, na których pojawiły się zaskakująco mądre, zabawne i interesujące podziękowania, np.

  • „Dziękuję Ci, Biblioteko, za to, że masz tyle ciekawych książek, które mogę wypożyczać i czytać, czytać, czytać”.
  • „Dziękuję Ci, Koziołku (Matołku), za to, że nauczyłeś mnie nie poddawać się i zawsze dążyć do celu”.
  • „Dziękuję za bibliotekę w szkole. Dzięki niej możemy wypożyczać książki, przez co zdobywam wiedzę i czytam coraz lepiej. Dowiaduję się dużo nowych i ciekawych rzeczy, co rozwija moją wyobraźnię”.
  • „Dziękuję Ci, Pinokio, za to, że mnie rozbawiasz i dajesz dobry przykład, bo jak kłamiesz, to nos Ci rośnie”.
  • Dziękuję Ci, Czerwony Kapturku, za to, że razem z Tobą mogłam być w trudnych dla Ciebie chwilach”.

Podjęłam się także przeprowadzenia akcji promującej bibliotekę. Ze zgromadzonych sentencji, myśli i aforyzmów o książce i bibliotece wykonałam symboliczne przejście  - bramę, między słowem pisanym a życiem. Zapoznałam rodziców (podczas zebrania), nauczycieli i uczniów – za pośrednictwem zaproszonej do szkoły pani bibliotekarki z Filii Bibliotecznej w Uhowie z ideą bookcrossingu i zorganizowałam kącik uwalniania książek.

Podsumowanie obchodów MMBS w naszej szkole odbyło się 31 października, wtedy uczestnicy konkursów otrzymali nagrody, a wszyscy uczniowie zaprezentowali się  w paradzie, którą zatytułowałam „Para buch, koła w ruch – wywozimy z biblioteki wagony z …”.

Okazało się, że uczniowie wiele zawdzięczają bibliotece i zgromadzonym w niej książkom.

Klasy z wychowawcami przygotowały różne prezentacje:

  • pojawił się pociąg z uczuciami (m.in. radość, zaskoczenie, smutek, zdziwienie), których doświadczają uczniowie klasy IV dzięki literaturze pięknej,
  • uczniowie klasy VI przebrali się jak na paradę przystało i w takiej konwencji przedstawili różne kategorie wiedzy i umiejętności, które wynieśli i wynoszą z książek,
  • klasa I pochwaliła się, że dzięki pozycjom popularnonaukowym poznaje wiele interesujących gatunków zwierząt i roślin,
  • klasy II i III na plakatach umieściły własne tzw. wagony z dziedzinami wiedzy, które wywożą z biblioteki, a są to: zdrowe odżywianie, kosmos, historia, przyroda, sport, opieka nad zwierzętami domowymi. Ponadto książki zaspokajają ich ciekawość, sprawiają przyjemność, dają możliwość miłego spędzenia wolnego czasu z ciekawymi bohaterami, kształtują poprawność ortograficzną.
  • chłopcy i dziewczęta z klasy V w formie plastycznej przedstawili, jak dzięki książkom rozwijają swoje zainteresowania i pasje.

To z tą wiedzą, umiejętnościami, wrażliwością dzieci wyruszą w świat!

Nam, bibliotekarkom i bibliotekarzom pozostaje utwierdzać naszych małych czytelników w przekonaniu, że biblioteka dla każdego z nich stanowi bramę do życia. Powodzenia!

Gminny Zespół Szkół w Michałowie

W dzisiejszym „zagonionym” świecie rola szkoły uległa całkowitej przemianie. Nie tylko ma dostarczyć wiedzy, nauczyć umiejętności i wspomóc rodziców w wychowaniu – dziś musi również pomóc młodemu człowiekowi dokonać właściwych wyborów na przyszłość. Osoby pracujące z młodzieżą gimnazjalną dobrze wiedzą jak wygląda rzeczywistość – ciągle zabiegani rodzice, nieograniczony dostęp dzieci do telewizji i komputera, rozluźnienie więzi emocjonalnych oraz niemal całkowity zanik empatii.

Pracując z gimnazjalistami zauważyłam, że bardzo trudno zaangażować ich do jakichkolwiek działań – jakby przestało im na czymkolwiek zależeć. Oczywiście jak wszędzie zdarzają się też chlubne wyjątki. Planując tegoroczne działania w ramach obchodów MMBS postanowiłam wciągnąć do nich jak największą ilość uczniów a hasło przewodnie - stało się idealną kanwą do moich działań. Myślę, że najciekawszym z nich były spotkania w cyklu „Czy chcę takiej przyszłości?”

Chciałam aby gimnazjaliści uświadomili sobie, że ich decyzje i aktualnie dokonywane wybory mają ogromny wpływ na dorosłe życie. Wciągnęłam do współpracy szkolnych „komputerowych maniaków” i wspólnie opracowaliśmy prezentację multimedialną „Klucz do przyszłości”. Przedstawiała ona stan czytelnictwa w Polsce w latach 2002-2012 oraz dane dotyczące bezpośrednio naszej szkoły. Na podstawie wykresów opublikowanych w „Rzeczpospolitej” omawialiśmy zależność umiejętności czytania ze stopniem przyswajaniem wiedzy, wpływ poziomu wykształcenia na osiągnięcie sukcesu zawodowego oraz poziomu życia (finansowego). Wiele emocji wzbudziły wykresy przedstawiające wysokość średnich zarobków Polaków z uwzględnieniem stopnia wykształcenia. Przedstawiłam im też szeroką ofertę naszej szkolnej biblioteki.

Potem uczniowie oglądali książki oraz filmy profilaktyczne ukazujące zgubny wpływ alkoholu, nikotyny i narkotyków na zdrowie i życie człowieka. Analizowaliśmy przykłady bohaterów – ich zmarnowane szanse na karierę sportową, kłopoty w domu i w szkole, narażenie innych na śmierć. Wspólna dyskusja skłoniła gimnazjalistów do głębokiej refleksji i zastanowienia czy warto marnować swoje życie dla używek?

Zwieńczeniem tych wszystkich spotkań było wykonanie przez uczniów map mentalnych „Ja w przyszłości”. Przedstawiały one ich plany na przyszłość -  wymarzone zawody czy kariery artystyczne. Plakaty rozwiesiłam na szkolnym korytarzu by uczniowie z innych klas też mogli poznać plany kolegów. Muszę przyznać, że nauczyciele również chętnie oglądali „przyszłość” swoich podopiecznych. Długo komentowano niektóre wybory życiowe – jednak żaden z nich nie spotkał się z przykrymi komentarzami tylko z życzliwą zachętą.

Sądzę, że taka wspólna praca z dużą grupą uczniów odniesie pozytywny skutek. Wielu gimnazjalistów zastanowi się nad aktualnie dokonywanymi wyborami – i jeśli dzięki tym spotkaniom chociaż kilkoro z nich nie sięgnie po papierosa, alkohol czy narkotyki, a wstąpi do biblioteki na pogawędkę ze mną, po książkę czy audiobook – będę uważała to za sukces.

Gimanzjum w Wasilkowie

„Otwieramy bramy biblioteki"

Biblioteka Gimnazjum im. ks. W. Rabczyńskiego w Wasilkowie to miejsce, w którym uczniowie spotykają się na wielu płaszczyznach. Słowo pisane jest początkiem w drodze do interesujących rozmów i działań. Tegoroczne październikowe święto pod hasłem „Biblioteka szkolna - bramą do życia” dało nam możliwość przedstawienia innej działalności niż czytelnicza. Zaproponowaliśmy młodzieży udział w realizacji projektu: „Otwieramy bramy”, którego celem jest integracja międzypokoleniowa – włączenie mieszkańców gminy w życie szkoły.

Każda brama jest symbolicznym otwarciem innego wymiaru budującego człowieka.

Pierwsza brama otwierała uczniów na literaturę. Jednym ze sposobów zachęcania młodzież do czytania były „Dedykacje książkowe” - wydawnicze upominki dla czytelników. Pozyskane od sponsorów książki rozeszły się jak świeże bułeczki.

Muzyka, której drzwi uchyliliśmy, prezentując m. in. wykonane przez uczniów instrumenty, rozbrzmiewała całą gamą dźwięków. Uczniowie do ich wykonania użyli niekonwencjonalnych materiałów. Kreatywność w połączeniu z upcyklingiem wzbudziła zachwyt. Drugie życie przedmiotów przekształconych w instrumenty muzyczne napawa dumą.

Bramę sztuk wizualnych otworzyliśmy, zaglądając do pracowni artysty rzeźbiarza, absolwenta naszej szkoły, który opowiedział nam o swojej drodze twórczej.  Młodzież miała okazję poznania etapów pracy snycerskiej, obejrzenia narzędzi, projektów i prac artysty, a efektem tego spotkania jest film „Talenty wśród nas ”.

Głównym celem projektu, który realizowaliśmy pod hasłem „Od bram do mostów międzypokoleniowych”, jest wymiana międzypokoleniowa, realizowaliśmy ją poprzez spotkania z ciekawymi ludźmi naszej gminy.

„Wasilków dawniej i dziś” mogliśmy poznać,  słuchając wspomnień  z lat szkolnych i młodzieńczych zaproszonych babć i dziadków. Goście w zabawny sposób opowiadali o swoich przeżyciach, pokazywali zdjęcia ze szkolnych lat. Młodzież porównywała  je z obecnymi czasami, znajdując wspólne elementy. Spotkanie uświadomiło uczniom, że naszym gościom nie jest obcy świat komputerów i Internetu, często z niego korzystają za sprawą swoich wnuków. Wywołało to dyskusję o zainteresowaniach młodych ludzi i zagrożeniach wynikających z bywania w wirtualnym świecie. Spotkanie zakończyło się wywiadem, który przeprowadzili z naszymi gośćmi szkolni dziennikarze radiowi.

„Smaki Podlasia” poznawaliśmy z paniami z Koła Gospodyń Wiejskich ze Studzianek, które uczyły nas trudnej sztuki kulinarnej, przygotowując m.in. ciasto marchewkowe. Poznawaliśmy produkty promujące zdrowie oraz mieliśmy możliwość degustowania wyrobów regionalnych wykonanych przez gospodynie. Kosztowaliśmy chleba własnego wypieku ze smalcem sojowym, naleśniki ze szpinakiem, kotlety z płatków owsianych. Deserem - nutellą domowej roboty - zakończyliśmy smakowite spotkanie. Goście otrzymali od nas książki o naszym regionie, których twórcami są uczniowie i  nauczyciele naszej szkoły.

„Z muzyką przez pokolenia” wędrowaliśmy w towarzystwie zespołu seniorów „Wasilkowianki”. Uczyliśmy się i wspólnie śpiewaliśmy ludowe melodie, pieśni patriotyczne, a młodzież zaprezentowała współczesne piosenki. Międzypokoleniowa wymiana muzyczna zaowocowała deklaracją dalszej współpracy. Wieczór muzyczny przy herbacie i rozmowach śpiewanych był miło spędzonym czasem.

W warsztatach „Graficzne pejzaże Wasilkowa” towarzyszyła nam pani Kierownik Miejskiej Biblioteki Publicznej w Wasilkowie. Razem z nią wybraliśmy zdjęcia urokliwych zakątków naszej miejscowości, które posłużyły do stworzenia matryc graficznych. Każdy wykonał kilka grafik wybranego przez siebie obiektu, budowli, miejsca charakterystycznego dla naszej miejscowości. Efekty warsztatowych działań zaprezentowane zostały w galerii w holu szkoły, a w styczniu obejrzą je mieszkańcy Wasilkowa na wystawie w Bibliotece Publicznej.

Projekt biblioteki "Otwieramy bramy" uświadomił młodym ludziom, jak wiele mamy wspólnego. Nieważny jest wiek, ilość lat, która nas dzieli, ale pasja tego, co robimy, tworzymy, czym się interesujemy. Sztuką jest umiejętność rozmowy, wychodzenia naprzeciw drugiemu człowiekowi, a przede wszystkim  dzielenia się. Wystarczy rozejrzeć się i znaleźć bramę do współpracy z drugim człowiekiem.

Julia, uczestniczka  projektu, stwierdziła, że „mostem budującym więzi międzypokoleniowe jest doświadczenie seniorów, z którego ona może korzystać i jej umiejętności związane z technologią informacyjną, którymi może się z nimi podzielić”. 

Projekt biblioteki będzie kontynuowany, liczymy na współpracę i wymianę międzypokoleniową.

Zespół Szkół w Siemiatyczach

Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych w Zespole Szkół w Siemiatyczach kolejny już raz był okazją do podjęcia szeregu działań promujących bibliotekę oraz czytelnictwo.

Największą popularnością wśród młodzieży cieszył się „Tydzień zagadkowy”. W czasie jego trwania zorganizowano drugą edycję konkursu „Zgadnij, kto to?”. Polegał on na rozpoznaniu nauczycieli na zdjęciach z  dziecięcych lat- dla ułatwienia wywieszona została lista ich nazwisk (swoje podobizny udostępniło 39 osób). Każde zdjęcie oznaczono losowo wybranym numerem. Wszyscy, którzy chcieli wziąć udział w konkursie otrzymali kartki do głosowania z nazwiskami nauczycieli – nazwiskom trzeba było przyporządkować odpowiedni numer zdjęcia. Uczniowie mieli tydzień na podjęcie ostatecznej decyzji.

Zabawa rozpoczęła się z chwilą odsłonięcia gazetki, a liczba osób odwiedzających czytelnię w ciągu „zagadkowego tygodnia” wzrosła znacząco. Najbardziej wytrwali oglądali zdjęcia po kilka razy dziennie, a domysłom, spekulacjom i żartom nie było końca. Wszyscy niecierpliwie oczekiwali na rozstrzygnięcie intrygującego konkursu. Miało ono miejsce 29 października 2013 podczas długiej przerwy i zgromadziło ogromną liczbę zainteresowanych. Po krótkim wstępie wyświetlona została prezentacja – zdjęcia nauczycieli, już podpisane, z informacją ilu uczniów prawidłowo odgadło tożsamość danej osoby. Zabawne pomyłki wzbudzały oczywiście gromki śmiech publiczności. Na końcu przyszedł czas na ogłoszenie zwycięzców- najbardziej spostrzegawczych uczestników konkursu. Przyznane zostały trzy równorzędne nagrody w obrębie poszczególnych poziomów (klasy I, II, III i IV). Mistrzynią okazała się uczennica klasy II LO, która rozpoznała 23 osoby. Nagrody, jak cały konkurs, miały żartobliwy, nawiązujący do dzieciństwa charakter. Zwierzaki-skarbonki, które otrzymali zwycięzcy, ponownie rozbawiły.

Zabawie w odgadywanie towarzyszyła muzyka z gramofonu. Od lat pozostaje on na wyposażeniu biblioteki, ale musiał ustąpić miejsca komputerom, projektorom, odtwarzaczom CD i DVD. Sami organizatorzy byli zaskoczeni zainteresowaniem, jakie wzbudzał wśród młodzieży ten tak niegdyś popularny sprzęt. Uczniowie mogli, po krótkim instruktażu, samodzielnie włączać wybrane przez siebie płyty winylowe i pocztówki dźwiękowe. Wiele osób po raz pierwszy miało okazję dotknąć starej płyty, zobaczyć jak się obraca z odpowiednio wybraną prędkością oraz usłyszeć szmer wydobywający się spod igły. Kilkuosobowe grupy fanów nieustannie okupowały muzyczny kącik bawiąc się w didżejów.

Okazało się, że nie tylko przyszłość, ale też „Bramy do przeszłości” intrygują, ciekawią i bawią młodych ludzi.

Zespół Szkół Mechanicznych CKU w Białymstoku

Świętowanie w ramach tegorocznych obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych trwało w naszej szkole cały miesiąc.

Jednym z działań, na pierwszy rzut okaz zdawałoby się bardzo banalnym, jak na święto bibliotek, była akcja reklamowania nowości bibliotecznych w  czytelni, która od tego roku pełni również funkcję szkolnej świetlicy. Ktoś może powiedzieć: Promowanie nowości - nic odkrywczego, przecież na tym w głównej mierze opiera się nasza praca. Do tej pory jednak odbywało się to najczęściej na linii nauczyciel bibliotekarz - czytelnik indywidualny. Natomiast akcja umożliwiła dotarcie do szerszej grupy odbiorców, a mianowicie do klas, które przebywały w czytelni w ramach zastępstw. Promocja książek odbywała się na zasadzie głośnego czytania wybranych fragmentów, book-talking-u oraz prezentowaniu ich w formie specjalnej wystawy. Polecałyśmy książki pana Andrzeja Pilipiuka, który w grudniu ma odwiedzić naszą szkołę, ale również zakupione pod koniec zeszłego roku szkolnego nowości i inne ciekawe książki np. z działu psychologii czy motoryzacji.

Dzięki akcji zauważyłyśmy większe zainteresowanie wy pożyczeniami, nie tylko nowości bibliotecznych. Uczniowie nawet, jeśli nie od razu, to po pewnym czasie wracali, aby wypożyczyć literaturą zgodną z ich zainteresowaniami, dzięki czemu możemy stwierdzić, że była to najbardziej udana akcja tegorocznych obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych.

Fotografie do sprawozdań dostepne sa na stronach internetowych szkół.